سفارش تبلیغ
صبا ویژن

10 نکته بسیار مهم قبل از راه اندازی گلخانه خیار (حتما بخوانید!)

در این پست بیش از 10 نکته مهم و کاربردی قبل از اینکه یک گلخانه خیار را راه اندازی کنید به شما یادآوری می کنیم تا بتوانید به درستی قدم به این کار بگذارید.

بهترین نقاط ایران برای کشت خیار

در مناطق جنوبی ایران مانند خوزستان ، جیرفت و جنوب استان فارس این شرایط فراهم است و تعداد روزهای سرد و یخبندان ، زیاد نیست . اگر چند روزی هم هوا سر باشد رشد بوته خیار موقتا کاهش یافته یا متوقف می شود و پس از گرم شدن هوا به حال عادی بر می گردد. بدیهی است در این مناطق اگر در هوای سرد ، به خصوص شبها وسیله ای برای گرم کردن گلخانه تعبیه شود بوته های خیار به مراتب بهتر رشد کرده و محصول زودرس تر ، مرغوب تر و با فراوانی تولید می شود . عامل محدود کننده در جنوب ایران کوتاه بودن فصل سرد است و عملا نمی توان بیش از حدود 4 ماه پوشش پلاستیکی را روی گلخانه نگه داشت . بعد ها از این مدت با اینکه بوته های خیار در بهترین وضعیت تولید قرار دارد هوا در گلخانه به شدت گرم می شود و باید پوشش پلاستیکی را کنار زد.

در نقاطی مانند تهران و ورامین ، اصفهان ، یزد ، کرج ، مشهد و غیره گرم کردن گلخانه در شبهای سرد و همچنین در روزهای ابری و بارانی ضروری است . در هنگام سرمای شدید ، حتی در روزهای آفتابی نیز گرم کردن گلخانه لازم می شود . بنابراین تهیه وسایل مناسب وکافی برای ایجاد گرما از ضروریات اصلی ایجاد گلخانه در این قبیل مناطق به شمار می آید.

2- طرز کشت خیار

پس از انتخاب بذر باید فکر نحوه کشت باشیم به طور کلی در مقابل ما دو راه برای کشت بذر قرار دارد. یکی کشت مستقیم و کشت به صورت خزانه که از این دو راه به خاطر صرفه جویی در استفاده از امکانات گلخانه ای و مراقبت بیشتر و بهتر تا جوانه زدن? بهتر است از کشت در خزانه بهره گیری کرد. برای کشت مستقیم زمین باید رطوبت کافی داشته و به اصطلاح گاورو باشد و بهتر است زیر و روی بذر به مقدار مورد نیاز بیته موس ریخته شود.

پرورش و کشت خیار گلخانه ای 2

جهت مطالعه بیشتر بر روی لینک زیر کلیک کنید:

10 نکته بسیار مهم قبل از راه اندازی گلخانه خیار